Frågor och svar
Kontoregistrering & Budgivning
Du behöver inleda med att skapa ett konto hos Fabeo. Kontot kostar dig ingenting och du registrerar dig här. När ditt konto är registrerat får du ett mail med en länk för att aktivera det. Klicka på länken för att aktivera ditt konto. Nu kan du börja lägga dina bud!
Om det handlar om ditt lösenord, klicka här glömt lösenord. När du klickat får du ett mail innehållande en länk för skapa ett nytt lösenord. OBS! Ange samma E-postadress som du hade tidigare. Har du glömt ditt användarnamn? Kontakta vår support: support@fabeo.se
För varje objekt har vi som ambition att så utförligt som möjligt beskriva alla relevanta delar. Dessutom finns alltid en hel del bilder att tillgå för varje objekt. Saknar du ändå något svar? Kontakta vår support: info@fabeo.se
Om du, eller någon annan, lägger bud när en auktion har mindre än tre minuter kvar förlängs auktionen automatiskt med ytterligare tre minuter. Förlängningen görs för att inte stänga ute andra budgivare och ge andra budgivare möjligheten en chans att lägga ett motbud.
En sådan förlängning är etablerad inom auktioner online. Det kan jämföras med de traditionella slagauktionernas princip: första-andra-tredje.
Om du väljer autobud innebär det att systemet budar åt dig. Du anger ett maxbud för valt objekt, därefter sköter vårt system automatiska bud åt dig enligt budstegen upp till maxbudet – givetvis endast om det behövs.
Maxbudet är alltid dolt under auktionens gång. Väljer du manuellt bud behöver du själv vara aktiv om någon bjuder över dig.
OBS! Ett autobud som är i samma nivå med ett senare lagt manuellt kommer att leda auktionen då detta lades först.
Objektvisning & Undersökningsplikt
Fabeo kommer i vissa fall att ställa ut objekt på anvisad plats under auktioner, dvs Yard Sale. Detta kommer att meddelas på varje auktionsobjekt.
De objekt som säljs via nätauktion kommer ingen visning av objekten erbjudas. Det är således viktigt att du läser all objektsinformation, objektsbeskrivning och tittar noggrant på de bilder som finns tillgängligt. Om inte objektet motsvarar auktionsunderlaget när du hämtar det har du rätten att hävda din undersökningsplikt.
Objektet får då inte fraktas eller köras från upphämtningsplatsen!
Som köpare har du både en rättighet såväl som en skyldighet att stämma av skicket på ett objekt så som det är beskrivet i auktionsunderlaget när du hämtar det.
Tänk då på att inte ta objektet från platsen om något inte stämmer mot den objektbeskrivning som fanns för objektet.
Undersökningsplikten är en garanti för dig som köpare.
Prissättning & Fakturabetalning
Det finns en väldigt stor variation av säljande kunder hos oss. Det kan vara lantbrukare, entreprenadfirmor, åkeri, större byggföretag, kommuner och uthyrningsbolag.
Varje objekt får alltid samma hantering av våra mäklare, oavsett säljare.
Ja, på alla våra auktionsobjekt tillkommer moms. Detta visas för alla objekt när du är inloggad köpare på fabeo.se.
För varje auktion tillkommer en inropsavgift/slagavgift. Storleken på denna framgår specifikt för varje auktion som du ser när du är inloggad som köpare.
Ett angivet reservationspris är det lägsta pris säljaren på förhand accepterar. För varje auktion ser du om reservationspriset har uppnåtts eller inte. Om ett reservationspris inte uppnås kommer du att bli kontaktad av en auktionsmäklare på Fabeo, målsättningen vi har är att sälja alla objekt och att både köpare och säljare är nöjda med affären.
Alla bud på www.fabeo.se är bindande, även om reservationspriset inte är uppnått.
Fakturor från Fabeo är alltid inklusive moms om inget annat anges, och hela beloppet måste betalas in. Om du har ett konto som är registrerat för ett utländskt företag, med ett giltigt VAT-nummer, kan du få momsen återbetalad av Fabeo. Då krävs att vi får giltiga exporthandlingar tillsänt oss på ekonomi@fabeo.se senast 10 dagar efter hämtning av objektet.
Handlingarna vi behöver är:
- Ett undertecknat CMR-dokument eller fraktsedel
- Fakturan från transportföretaget
- Fabeos exportdeklaration
- Köparens (ert företag) IBAN och Swiftnummer
Vi erbjuder finansiering på alla våra objekt.
Kontakta din mäklare eller växeln 010 – 30 02 800 eller info@fabeo.se så berättar vi mer.
(Gäller endast Sverige)
När en budgivning är över och du har högsta bud får du en faktura via E-post, i de flesta fall samma dag som auktionen är avslutad.
Om inte fakturan kommit – Kontrollera först din skräppost. Hittar du den inte där heller så ta kontakt med oss via vår ekonomiavdelning via ekonomi@fabeo.se . När Fabeo har mottagit din betalning får du en betalningsbekräftelse till din E-post inom 1-3 bankdagar. Tillsammans med bekräftelsen kommer också säljarens kontaktuppgifter.
Du tar själv kontakt med säljaren gällande tidpunkt för hämtning.
Du kan betala ditt objekt om värdet understiger 150 000:-. Det gör du till 1235518006, observera att du måste ange fakturareferensen. (Gäller endast Sverige)
Hämtning av objekt & Frakt
Kommunen där objektet finns står angiven i varje auktionsunderlag och i din betalningsbekräftelse finns kontaktuppgifterna till säljaren. Som köpare har du 14 dagar på dig att hämta objektet efter avslutad auktion. Behöver du hjälp med frakten av ditt objekt så fyller du i formuläret under Fraktförfrågan här.
Fabeo samarbetar med två välrenommerade fraktbolag, önskar du hjälp med frakten fyller du i formuläret under Fraktförfrågan här.
Anlitar du själv en transportör är det viktigt att tänka på att undersökningsplikten fortfarande gäller innan du hämtar ditt objekt.
Vid reklamation
Som köpare har du både en rättighet såväl som skyldighet att stämma av skicket på ditt objekt mot auktionsunderlaget. Om objektet inte motsvarar beskrivningen i auktionsunderlaget kan du reklamera köpet. OBS! Detta måste göras innan du tar objektet från platsen.
Försäljning av objekt på Fabeo
Kommunen där objektet finns står angiven i varje auktionsunderlag och i din betalningsbekräftelse finns kontaktuppgifterna till säljaren. Som köpare har du 14 dagar på dig att hämta objektet efter avslutad auktion. Behöver du hjälp med frakten av ditt objekt så fyller du i formuläret under Fraktförfrågan här.
Fabeo samarbetar med två välrenommerade fraktbolag, önskar du hjälp med frakten fyller du i formuläret under Fraktförfrågan här.
Anlitar du själv en transportör är det viktigt att tänka på att undersökningsplikten fortfarande gäller innan du hämtar ditt objekt.